Stránky

úterý 15. ledna 2013

RED VELVET BEZ (umělých) BARVIV!


Nenapadlo vás někdy, že to není žádný med slavit narozeniny v lednu? Dárky z výprodeje, zkouškové období, pololetní písemky… Na oslavě zbytky cukroví nebo rovnou nic, protože babičky, maminky a sestry ještě nezapomněly na novoroční předsevzetí. Nebuďte bezcitní a upečte jim (nebo si) dort! 


A když už jsme u těch novoročních předsevzetí, rozhodla jsem se zvítězit nad macarons a upéct red velvet cake. Na další neúspěch s macarons nemám nervy, začnu proto s RED VELVET. Ne, nemá to nic společného s NOČNÍM KLUBEM, jedná se o červený sametový dort, v tomto provedení bez umělých barviv.

Pokud vám nevadí velké množství barviva, které se přidává do běžných red velvet (pro jednou se určitě nic nestane, maximálně se pak budete jen trochu víc červenat), můžete zkusit tady nebo tady.


A ještě než si přečtete ingredience a utečete rovnou na výše uvedené odkazy, pozor!
Nebudu vám lhát, v hotový piškot má lehce řepovou chuť, ale přísahám, není to  vůbec na škodu.
 
Dokonce mi ho pochválil i kamarád, který dorty běžně nejí (jemu jsem tu řepu zatajila). 
A každopádně nevím, co je na řepě špatného, je to asi jediná potravina, ze které jsem měla ve školní jídelně radost. Malovala jsem si s ní pusu.

Citrón, zakysaná smetana, ocet…těsto prý musí být kyselé, aby se udržela červená barva řepy, jinak by asi zhnědlo, jako hnědnou jablka.

Recept je inspirovaný u SandeA. Množství je na dortovou formu s průměrem 10 cm.

Na těsto budete potřebovat:
  • 200 g syrové řepy
  • šťávu z jednoho citrónu
  • 2 lžíce octa
  • 125 g crème fraîche nebo zakysané smetany
  • 2 vejce
  • 200 g cukru krupice
  • 125 g oleje (5 polévkových lžic)
  • trochu vlažné vody
  • 1 lžičku vanilkového extraktu
  • 250 g polohrubé mouky
  • 2 lžičky kypřícího prášku
  • 1 lžíci kakaa (pokud chcete, aby byl piškot tmavě červený)

Na krém:
  • 125 g másla v pokojové teplotě
  • 250 g sýru Philadelphia nebo podobného
  • 200 g moučkového cukru

Na ozdobení:
  • Kokos
  • Čokoládu
  • Čistý igelitový sáček 

Postup:

1.Předehřejeme troubu na 170º C. Formu na dort vymažeme máslem a posypeme moukou.

2. Oloupeme a nakrájíme řepu, poté ji společně se šťávou z citrónu a octem rozmixujeme na jemnou kašičku. Vmícháme crème fraîche a dáme stranou.

3. Prosijeme mouku s kypřicím práškem a dáme stranou.

4. Vajíčka rozdělíme na žloutky a bílky. Bílky necháme v lednici, lépe se prý vyšlehají, když jsou studené.

5. Šleháme žloutky s cukrem, dokud nezvětší několikanásobně svůj objem. Za stálého šlehání přidáme olej, trochu vlažné vody a vanilkový extrakt. Vmícháme mouku s kypřícím práškem, kakao a řepovou kašičku.

Já jsem pekla piškot na dvakrát, do první půlky těsta jsem kakao nepřidala a do druhé ano. Můžete posoudit sami, jestli se vám líbí více piškot světlejší nebo tmavší:



6. Z bílků ušleháme sníh a opatrně ho vmícháme do těsta. Mně se nevyšlehaly, asi jsem na ně moc pospíchala. Jenže v dnešní uspěchané době je takové flákání nepřijatelné (to říká ta pravá). Příště se snad poučí.

7. Nalijeme těsto do formy a pečeme přibližně 45 minut. Prvních 25 minut troubu neotvíráme, poté můžeme vyzkoušet, je-li těsto hotové pomocí dřevěné špejle. Zapíchneme ji do těsta, a pokud je po vytažení čistá, máme hotovo. Moje těsto se peklo dohromady víc než dvě hodiny, první piškot pak vypadal spíš jako trychtýř, jak byl propíchaný. U toho druhého jsem se už krotila. (Nějak mi nepeče trouba.)

8. Necháme piškot chvíli vychladnout ve formě a poté vyjmeme. Až bude úplně studený, rozkrojíme ho na dvě části. Můžeme použít speciální pilku nebo nit, jako na knedlíky. Hlavně ale, aby byl rovný!

Ten hrneček není můj, je půjčený a je tam omylem!

9. Spodní piškot natřeme pořádnou vrstvou krému a přiložíme druhý piškot. Poté natřeme pomocí špachtle celý dort (okolo i nahoře). Do dlaně si nasypeme kokos a zdobíme strany i vršek. Pokud je oslavenec nadšený lyžař, můžete v krému na vrchu vyjet napřed stopu a posypat kokosem až poté. Dort dáme chladit do lednice.

10. Nyní vytvoříme čokoládové lyže a stromečky. Rozpustíme čokoládu v mikrovlnné troubě nebo ve vodní lázni, pozor ale, aby nevařila. Nakreslíme nebo vytiskneme šablonu s lyžemi a přes ni položíme papír na pečení, šablona nám tedy bude prosvítat a můžeme ji pohodlně obkreslit:



11. Igelitový sáček naplníme čokoládou a odstřihneme špičku. Kreslíme na pečící papír lyže, hůlky a stromy. Necháme ztuhnout a opatrně odloupneme ozdoby od pečícího papíru. Dozdobíme dort.
 

Každý správný lyžař by si určitě přál takto zahnuté lyže:
 
Pokud se vám můj příspěvek líbil a byl pro vás užitečný, máte-li nějaký dotaz nebo je-li v příspěvku něco špatně, napište mi komentář.

Chcete-li se dozvědět o nových příspěvcích jako první, dejte mi like zde.

Mějte se hezky a nepřehánějte to s tím plněním těch předsevzetí. :-)

2 komentáře:

  1. ahoj :) musím pochváliť skvelý blog a mňami cupcakes... zaujal ma tvoj red velvet a ja ho robím z tejto stránky http://kitchenette.cz/clanek/106-red-velvet-muffiny a repa tam nie je vôbec cítiť, iba tá nádherná zamatovosť .. možno by si sa mohla inšpirovať :) xx

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji za komentář a za typ, ráda se u kitchenette inspiruji :-)

      Vymazat